Jeg får i ny og næ henvendelser fra folk, der har en børnebog i maven, og som har brug for en tegner til at sætte billeder på historierne. Nogle har allerede skrevet bogen, mens andre blot har “en føler ude.”
Personligt foretrækker jeg, at folk allerede selv har gjort sig besværet med at skrive bogen, inden de tager kontakt til mig, da jeg ellers risikerer at bruge uforholdsmæssig lang tid på kommunikation og skitserier, der aldrig bliver brugt. Man må ligesom selv lægge hovedet på blokken, før man beder andre om at gøre det samme, synes jeg.
Hvilket forlag skal jeg vælge?
Processen er typisk, at man skriver sin børnebogshistorie så færdig, at den er præsentabel og forståelig for en helt blank og udenforstående læser.
Derpå sender man sit manus til et forlag efter eget valg.
Herefter bliver det så temmeligt langhåret! For der er mange forlag.
Hvilket et er godt? Hvor skal jeg gå hen med den? Er min børnebog artsy? Er den Disney-ish? Er det en pixibog jeg har skrevet? Er den politisk?
Se DET kan jeg ikke hjælpe dig med. Det må du selv finde ud af. Selvudgiveri har jeg ingen erfaringer med, så det springer jeg let og elegant over her 🙂
Når du så endelig har fundet et forlag, og fået sendt det seneste manus afsted, skal du væbne dig med stor tålmodighed. Forlaget kan nemlig være alt mellem 8 uger til et halv år om at svare på, om de er interesserede eller ej i at udgive manus som børnebog. Og mange insisterer på, at man kun må sende manus til et forlag ad gangen! Først når et forlag har forkastet manus’et, kan man sende det til et andet. Derudover er konkurrencen ret hård – for der er virkelig mange børnebøger på markedet pt! Som i VIRKELIG mange!
Tegner til min børnebog?
Man kan dog selv prøve at finde en tegner, inden man sender sit manus til forlaget, for at se, om man ikke kan lave en aftale om et samarbejde. (Det kan gøre projektet lidt mere spiseligt for et forlag, for så slipper de selv for at skulle ud og finde en. Så skal man dog være sikker på, at man har fundet den rigtige, for hvis forlaget ikke er enig i valget af tegner, har det ganske givet den modsatte effekt…)
I hvert fald kræver denne løsning typisk, at tegneren laver en til to færdige tegninger og derefter skitserer resten af bogens illustrationer, før det hele sendes til forlagene.
Min erfaring er, at da selve processen med at få en børnebog udgivet (ventetid og redigering af manus) kan være ret tung, så er det vigtigt at der er “god kemi” mellem illustrationer og historie – de skal så at sige komplimenterer hinanden. Lidt som et ægteskab faktisk 😀
Nogle historier kræver nuttede bamser i farverige omgivelser og andre kræver sort/hvide dystopier, og det er sjældent den samme tegner, der mestrer begge udtryk.
Alt i alt er det at søge en tegner til sin bog ofte en besværlig affære, og som i alle store historier om makkerskaber, skal man ofte kysse en masse frøer, før man finder den rigtige. Men så kan samarbejdet altså også gå op i en højere enhed: Ingen Peter Plys uden E.H. Shepard, Ingen Astrid Lindgrenbog uden Ilon Wikland – ja, find selv flere 🙂
Her er et par af de børne- og undervisningsbøger jeg har tegnet til.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.