Foruden at arbejde som illustrator, så har jeg også arbejdet som colour stylist. Og jeg har haft en del diskussioner, om man kan farvelægge decideret rigtigt eller forkert. Mange mener, at det kommer an på øjnene, der ser – hvad det naturligvis ofte gør – men se nu lige her:
Da superhelteforlaget Marvel besluttede sig for at genudgive flere klassiske superheltetegneserier, heriblandt Thor og Batman, besluttede de sig også for at om-farvelægge de originale sider. Og det er de til dels sluppet godt fra – med et bemærkelsesværdigt forbedret produkt ( – det skal måske lige for en ordens skyld lige nævnes, at den nye version af Thor er den øverste):
Forskellen er utrolig. Fra en flad, useriøs billedside til en billedside, der hænger sammen med både dybde og balance.
Eller som hos Batman herunder: Fra den næsten latterligt hysteriske pallette, til den mere afdæmpede version til højre, hvor farverne i langt højere grad understreger mørket og gyset i tegneserien.
Det er naturligvis altid en balance mellem et kunstnerisk valg og en realistisk farvepallette, men som den, der sidder med farveladen, gælder det om at få den stærkeste virkning ud af den, og ikke bare smøre på af hvilken farve man nu lige har ved hånen. Det gælder jo om at understøtte den fortælling, der bliver fortalt.
Tag nu et kig på John Difool her, der også er blevet taget under behandling af en ny farvelægger (Ny til højre – gammel til venstre):
Farverne til højre er en del muligvis mere realistiske, men de modarbejder hele billedets komposition. Den dybde og varme, der er i siden til venstre, er suget ud og spændingen mellem den mørkere forgrund (John Difool, der falder) og det lyse dyb er fladet ud. Der er næsten ingen afstand mellem ham, der falder, og dybet længere.
At nogen overhovedet tør pille ved Moebius’ farvevalg grænser jo til det dumdristige, men hvo intet vover… Her er den nye farvelægning i hvert fald med til at skabe en forringelse af produktet…
Så nej – der er naturligvis ikke en rigtig og en forkert måde at bruge farver på – Men der er en god og en bedre måde, når det gælder om at understøtte en stemning og handling.
Er man nu helt lost i farver, så er der heldigvis hjælp at hente på nettet, som f.eks. colourlovers.com og hos Adobe Color CC . Der kan man blive selvhjulpet til at finde farvepaletter, der som udgangspunkt dur. Det er naturligvis lidt usexet ikke selv at opfinde en genial farvepallette hver gang, men hey – hvis det kan hjælpe en videre, så er det jo fint. Og man kan ikke undgå at lære noget.
Læs også om at rentegne i Adobe illustrator på bloggen her.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.