Jeg er sommetider blevet spurgt om, hvordan jeg tegner digitalt. Så her er en bette tutorial over, hvordan jeg nogengange laver digitale illustrationer- her med tekstur. Illustrationen er fra noget undervisningsmateriale jeg har lavet for Røde Kors Danmark.
1. Skitsering.
Først tegner jeg en skitse i Adobe Photoshop – det er meget lettere end at skulle til at scanne en papirskitse – og den kan ændres rigtig mange gange, før jeg er tilfreds. Når jeg så er det (og nogle gange er der jo også en kunde der skal være det) er jeg den klar til næste skridt: Rentegning.
2. Rentegning.
Jeg henter skitsen ind i Adobe Illustrator, hvor den tegnes op (den “traces”), og jeg lægger farver på. Hvis det er en bestillingsopgave har en kunde ofte nogle præferencer mht. farver, enten som logofarver eller fra en designguide, og det skal lige tænkes ind. Andre gange skal illustrationen være en del af en helhed, f.eks. på en hjemmeside, i en brochure eller plakat.
3. Tekstur og effekter:
Så er illustrationen så at sige færdig, men nogengange kommer den så alligevel lige forbi Photoshop en ekstra gang. Det er ikke hver gang – kun hvis jeg synes billedet lige har brug for tekstur eller andre effekter. Det kan ret beset også gøres i Illustrator, hvis det er vigtigt at illustrationen er vektoriseret. Det må komme i en andet tutorial.
Her ville jeg gerne give den noget tekstur. Så bliver det skarpe vektorlook lige lidt mere levende og behageligt at kigge på. Jeg har mit eget teksturbibliotek – både nogle teksturer jeg selv har lavet og nogle jeg har købt – som jeg primært bruger. Evt. kan man finde nogle på www.deviantart.com – der ligger masser til fri afbenyttelse. Jeg finder en tekstur jeg vil bruge og lægger den ind på sit eget lag (med f.eks. soft light eller lign. i blending mode) i Photoshop, og så skruer jeg opacity’en ned, til jeg er tilfreds. Gerne helt ned til 10-25%, et voila! Bob’s your uncle.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.